Magazín EXEC

Jak se staví e-shopy na míru

Pokud hledáte dodavatele pro řešení e-shopu na míru, můžete se obrátit až na 242 českých a slovenských agentur. V čem se jednotlivé agentury liší? Zmapovali jsme celý trh a přinášíme informace o tom, jak velké e-shopy se staví, jak dlouho jejich stavba trvá, jaké technologie agentury využívají nebo kolik investují do vývoje svých platforem.

Více o výzkumu

Pokud si chcete pořídit nový e-shop, máte 4 základní možnosti:

  • pronájem šablonového řešení — jednoduché nastavení, rychlé spuštění, omezené možnosti úprav
  • krabicové řešení — agenturami často nazývané jako e-shop na míru, i když ve skutečnosti o řešení na míru nejde. Agentury mají pro e-shopy společné jádro a k němu různé moduly, které zákazníkům zapínají. Individualizovaný bývá design a občas některé funkce.
  • řešení (skutečně) na míru — všechny funkcionality e-shopu jsou naprogramovány přímo na míru zákazníkovi, což se logicky projevuje v ceně řešení
  • in-house vývoj — stavba e-shopu nikoliv outsourcingem, ale pomocí vlastních programátorů.

E-commerce trh vnímá 2. a 3. možnost souhrnně jako „e-shop na míru“, a právě tomuto segmentu jsme zasvětili náš průzkum.

Průzkum se zaměřil na agentury, které na svých webových stránkách nabízí e-shopové řešení na míru. Všechny agentury jsme zanalyzovali z pohledu jejich obratu a oslovili jsme je s dotazníkem, který vyplnila více než polovina agentur. Průzkum probíhal na konci roku 2018.

V Česku a na Slovensku existuje 242 agentur, které nabízejí e-shopové řešení na míru

84 % z nich, tedy 204, pochází z České republiky. Největší koncentrace agentur je v Praze (78), v Moravskoslezském (33) a Jihomoravském (28) kraji.

Roční obrat agentur, které v Česku a na Slovensku nabízí e-shopové řešení na míru, je 4,2 miliardy korun

Z celkového počtu 242 agentur jich je cca 100 s ročním obratem do 3 milionů korun – tedy agentury o několika jednotlivcích. Další velkou skupinou jsou střední agentury s obraty do nižších desítek milionů korun. Agentur s opravdu velkým obratem je potom pouze několik.

80 tisíc až 10 milonů – tolik může stát e-shop na míru

Spodní hranice intervalu je typická pro krabicová řešení s minimem úprav na míru. Na druhé straně vysoce individualizovaná B2C řešení a B2B portály svou cenou mohou šplhat i nad hranici 10 milionů.

Skutečně individuální řešení dělá jen několik málo agentur

Téměř 60 % agentur vytváří e-shopy na míru za cenu do 300 000 Kč. Za tuto částku je nereálné nabídnout řešení skutečně na míru. Ty začínají ve vyšších stovkách tisíc až milionech. Agentur, které staví ta největší individualizovaná řešení, je jen hrstka.

83 % e-shopů na míru je postaveno do půl roku

Nutno zmínit, že zde se bavíme pouze o času implementace, tedy období od napsání prvního řádku kódu po spuštění projektu. Implementační fázi ale předchází jednání o ceně a případné čekání na volné kapacity dodavatele, takže celková doba mezi bodem „chceme e-shop“ a „spustli jsme e-shop“ bývá mnohem delší.

Jan Řezáč, ostrý jako břitva

„E-shop na míru je dnes projekt na roky – potřebujete poznat zákazníka, vyřešit logistiku a především vybrat vhodného dodavatele a implementovat řešení. S přípravami tedy nemá smysl otálet.“

— Jan Řezáč, konzultant webů a zakladatel rodu House of Řezáč

Není překvapením, že čím dražší e-shop, tím déle se vyvíjí

Zajímavé ale je, že zakázky za 1,5–3 mil. se vyvíjejí rychleji než ty za 700 tisíc–1,5 mil. Je to zřejmě tím, že milionové projekty mají dedikované vlastní programátorské týmy, které jsou schopny postupovat rychle vpřed.

Téměř 80 % agentur využívá pro stavbu e-shopů na míru vlastní platformu

V zahraničí je poměr přitom zcela opačný, agentury se spoléhají na platformy a frameworky třetích stran, které jsou navíc často open-source.

Lukáš Havlásek

„V zahraničí je poměr vlastní/cizí platforma zcela opačný, agentury se spoléhají na platformy a frameworky třetích stran. U drtivé většiny tendrů, o které jsme se ucházeli v zahraničí, je podmínkou výběrového řízení open source platforma bez vendor locku.“

— Lukáš Havlásek, CEO Shopsys

Tři pětiny agentur s vlastní platformou do jejího vývoje investují víc než 10 % svého obratu

Udržovat vlastní řešení technologicky aktuální je extrémně náročné, hlavní část tvoří mzdové náklady na programátory, kteří systémy udržují.

1,8 mld. korun utratí agentury za vývoj vlastních platforem v následujících pěti letech

Téměř 80 % agentur má vlastní platformu a přes 60 % z nich do jejího vývoje investuje více než 10 % svého obratu. Při střednědobém výhledu pěti let se dostáváme do miliardových částek na vývoj. A to se samozřejmě musí promítnout do cen e-shopových řešení.

Čím větší počáteční investice, tím méně se při údržbě e-shopu investuje do oprav chyb

Je to logické – když je e-shop stavěn skutečně na míru a v rozpočtu jsou alokovány prostředky na správné projektové řízení, vzniká spolehlivější řešení s menším počtem chyb, které se musí opravovat. Proto dává smysl nebránit se vyšší počáteční investici do e-shopu, vrátí se.

Magazín EXEC

Přihlaste se k odběru magazínu EXEC a získejte přístup ke všem předchozím vydáním. Stačí, když nám na sebe necháte kontakt.

Zajímají vás další data o e-commerce? Jak si vede celá česká e-commerce scéna zjistíte na ceska-ecommerce.cz