Výzkum: Jak se staví e-shopy na míru
Pokud hledáte dodavatele pro řešení e-shopu na míru, můžete se obrátit až na 242 českých a slovenských agentur. V čem se jednotlivé agentury liší? Zmapovali jsme celý trh a přinášíme informace o tom, jak velké e-shopy se staví, jak dlouho jejich stavba trvá, jaké technologie agentury využívají nebo kolik investují do vývoje svých platforem.
Více o výzkumu
Pokud si chcete pořídit nový e-shop, máte 4 základní možnosti:
- pronájem šablonového řešení — jednoduché nastavení, rychlé spuštění, omezené možnosti úprav
- krabicové řešení — agenturami často nazývané jako e-shop na míru, i když ve skutečnosti o řešení na míru nejde. Agentury mají pro e-shopy společné jádro a k němu různé moduly, které zákazníkům zapínají. Individualizovaný bývá design a občas některé funkce.
- řešení (skutečně) na míru — všechny funkcionality e-shopu jsou naprogramovány přímo na míru zákazníkovi, což se logicky projevuje v ceně řešení
- in-house vývoj — stavba e-shopu nikoliv outsourcingem, ale pomocí vlastních programátorů.
E-commerce trh vnímá 2. a 3. možnost souhrnně jako „e-shop na míru“, a právě tomuto segmentu jsme zasvětili náš průzkum.
Průzkum se zaměřil na agentury, které na svých webových stránkách nabízí e-shopové řešení na míru. Všechny agentury jsme zanalyzovali z pohledu jejich obratu a oslovili jsme je s dotazníkem, který vyplnila více než polovina agentur. Průzkum probíhal na konci roku 2018.
V Česku a na Slovensku existuje 242 agentur, které nabízejí e-shopové řešení na míru
84 % z nich, tedy 204, pochází z České republiky. Největší koncentrace agentur je v Praze (78), v Moravskoslezském (33) a Jihomoravském (28) kraji.
Roční obrat agentur, které v Česku a na Slovensku nabízí e-shopové řešení na míru, je 4,2 miliardy korun
Z celkového počtu 242 agentur jich je cca 100 s ročním obratem do 3 milionů korun – tedy agentury o několika jednotlivcích. Další velkou skupinou jsou střední agentury s obraty do nižších desítek milionů korun. Agentur s opravdu velkým obratem je potom pouze několik.
80 tisíc až 10 milonů – tolik může stát e-shop na míru
Spodní hranice intervalu je typická pro krabicová řešení s minimem úprav na míru. Na druhé straně vysoce individualizovaná B2C řešení a B2B portály svou cenou mohou šplhat i nad hranici 10 milionů.
Skutečně individuální řešení dělá jen několik málo agentur
Téměř 60 % agentur vytváří e-shopy na míru za cenu do 300 000 Kč. Za tuto částku je nereálné nabídnout řešení skutečně na míru. Ty začínají ve vyšších stovkách tisíc až milionech. Agentur, které staví ta největší individualizovaná řešení, je jen hrstka.
83 % e-shopů na míru je postaveno do půl roku
Nutno zmínit, že zde se bavíme pouze o času implementace, tedy období od napsání prvního řádku kódu po spuštění projektu. Implementační fázi ale předchází jednání o ceně a případné čekání na volné kapacity dodavatele, takže celková doba mezi bodem „chceme e-shop“ a „spustli jsme e-shop“ bývá mnohem delší.
„E-shop na míru je dnes projekt na roky – potřebujete poznat zákazníka, vyřešit logistiku a především vybrat vhodného dodavatele a implementovat řešení. S přípravami tedy nemá smysl otálet.“
— Jan Řezáč, konzultant webů a zakladatel rodu House of Řezáč
Není překvapením, že čím dražší e-shop, tím déle se vyvíjí
Zajímavé ale je, že zakázky za 1,5–3 mil. se vyvíjejí rychleji než ty za 700 tisíc–1,5 mil. Je to zřejmě tím, že milionové projekty mají dedikované vlastní programátorské týmy, které jsou schopny postupovat rychle vpřed.
Téměř 80 % agentur využívá pro stavbu e-shopů na míru vlastní platformu
V zahraničí je poměr přitom zcela opačný, agentury se spoléhají na platformy a frameworky třetích stran, které jsou navíc často open-source.
„V zahraničí je poměr vlastní/cizí platforma zcela opačný, agentury se spoléhají na platformy a frameworky třetích stran. U drtivé většiny tendrů, o které jsme se ucházeli v zahraničí, je podmínkou výběrového řízení open source platforma bez vendor locku.“
— Lukáš Havlásek, CEO Shopsys
Přečtěte si celý obsah zdarma
Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail