Pod hlavičku holdingu Abugo spojil Petr Svoboda Shopsys, který sám zakládal, s firmami Survio, Reservio a Smartsupp. Plány má ale mnohem větší. Každý rok chce přikoupit jednu až dvě společnosti, které rovněž obsluhují e-commerce klienty. A pak celou skupinu s výrazným ziskem prodat.
V roce 2003 Petr Svoboda rozběhl Shopsys, který se během let etabloval na zdejším trhu jako přední agentura, která klientům z řad miliardových e-shopů vyvíjí platformy na míru. Postupem let se ale Svoboda stáhl z aktivního vedení a pustil se do dalších projektů, včetně startupu Convertim, v němž e-commerce klientům pomáhal se správným nastavením dokončení objednávek od zákazníků. „Nakonec i tento nástroj nejvíc oslovoval segment větších zákazníků, takže nedávalo smysl pokračovat v práci odděleně a Convertim přešel pod křídla Shopsysu,“ popisuje Svoboda.
Nešlo o jedinou akvizici Shopsysu. Na podzim roku 2023 oznámil Petr Svoboda odkup Sounds Good Agency, která pro klienty vyvíjí e-shopová řešení na platformě Shopify. „Tento krok znamenal spíš diverzifikaci a využití příležitosti, protože jsme nedokázali dostatečně dobře obsluhovat segment středních e-shopů,“ přibližuje Svoboda, který se ale v těchto časech ocitl na rozcestí a přemýšlel, co bude dělat dál. Možností viděl několik, jedna z nich byla pokračovat v konsolidování trhu a odkupovat další agentury či technologie, které také obsluhují e-commerce klienty.
Během více než dvaceti let se totiž trh výrazně proměnil a ani zdaleka nebyl tak fragmentovaný. „Shopsys jako platforma tehdy dělal úplně všechno – od výpisu doporučených produktů přes vyhledávání až po e-mailing zákazníkům. Bylo to all-in-one řešení. Postupně se ale všechny tyto oblasti profesionalizovaly a už je nešlo dělat in-house. Nesnaží se o to ani gigantičtí hráči jako Shopify,“ říká Svoboda s odkazem na trend vývoje takzvaných add-ons, tedy jakoby kostiček, z nichž si každý e-shop vybere ty nejpotřebnější a postaví si z nich funkční řešení.
Nový holding Abugo
Právě nápad na konsolidaci takových nástrojů dal vzniknout skupině Abugo, jejíž zrod Svoboda oznamoval loni v říjnu. Kromě Shopsysu se do ní připojily startupy Reservio, Smartsupp a Survio. Celkový roční obrat holdingu se má pohybovat kolem hranice 300 milionů korun, akcionáři skupiny jsou všichni původní vlastníci jednotlivých společností včetně investorů Ondřeje Fryce (Reflex Capital) a Vítka Vrby (Novira Capital) .
Svoboda ovšem zdůrazňuje, že jde o byznysové propojení s tím, že všechny nástroje budou i nadále fungovat samostatně. Hledat chtějí jen některé synergie v rámci pozadí. Když například klient využívá jeden z nástrojů skupiny, nebude nucený stát se klientem i ostatních v holdingu. Jako konkrétní synergie pak Svoboda vyjmenovává jednotný reportovací nástroj, finanční řízení, jak správně nastavit a sledovat performance, B2B marketing a podobně. „Hledáme způsoby, jak toto know-how vzájemně sdílet,“ říká.
Akviziční jízda
Přečtěte si celý obsah zdarma
Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail