🌟 NOVÉ ČÍSLO MAGAZÍNU EXEC 🌟

Menu
exec 20

E-shopy musí být přístupné. Co to znamená?

Drtivá většina českých e-shopů nesplňuje nové legislativní požadavky na přístupnost, které vstoupí v platnost už letos v červnu. Nepřístupné weby a aplikace budou riskovat pokuty až 10 milionů korun a přicházet o zákazníky. Ondřej Pohl vysvětluje, jak přizpůsobit e-shop novým pravidlům a zpřístupnit ho širšímu publiku.

Drtivá většina e-shopů nesplňuje požadavky legislativy, která vstoupí v platnost už letos v létě. V Česku bude takovým internetovým obchodům  hrozit pokuta do výše 10 milionů korun. Vysvětlujeme, jak jejich provoz přizpůsobit potřebám lidí se zdravotním postižením.

Jak vůbec definovat přístupnost? Jde o možnost pohybovat se – ve fyzickém i digitálním prostředí – bez bariér a bez nutnosti pomoci druhé osoby. Příkladem je mimo jiné i nákup v e-shopu, kde ale digitální přístupnost není žádnou novinkou, protože se řeší již od počátku existence internetu. První verze mezinárodních pravidel přístupnosti WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) vznikla již v roce 1999.

Dnes má už prakticky každá země jeden nebo více zákonů, které vyžadují přístupnost. U nás v rámci transpozice evropské směrnice, tzv. European Accessibility Act, nabude  28. června 2025 účinnosti nový zákon o požadavcích týkajících se přístupnosti některých výrobků a služeb. 

Zjednodušeně řečeno se tento zákon vztahuje mimo jiné i na všechny e-shopy, ať už na webu nebo v mobilní aplikaci, které poskytují produkty a služby spotřebitelům v zemích EU. Výjimku podle zákona mají mikropodniky, tedy firmy s méně než deseti zaměstnanci a obratem menším než dva miliony eur (přibližně 50 milionů korun). V případě nesplnění požadavků na přístupnost může Česká obchodní inspekce udělit pokutu do výše deseti milionů korun.

Možná si říkáte: Náš e-shop už je určitě přístupný. Pravděpodobně tomu tak ale není.

Přečtěte si celý obsah zdarma

Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail

PDF celého čísla ke stažení