Drtivá většina e-shopů nesplňuje požadavky legislativy, která vstoupí v platnost už letos v létě. V Česku bude takovým internetovým obchodům hrozit pokuta do výše 10 milionů korun. Vysvětlujeme, jak jejich provoz přizpůsobit potřebám lidí se zdravotním postižením.
Jak vůbec definovat přístupnost? Jde o možnost pohybovat se – ve fyzickém i digitálním prostředí – bez bariér a bez nutnosti pomoci druhé osoby. Příkladem je mimo jiné i nákup v e-shopu, kde ale digitální přístupnost není žádnou novinkou, protože se řeší již od počátku existence internetu. První verze mezinárodních pravidel přístupnosti WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) vznikla již v roce 1999.
Dnes má už prakticky každá země jeden nebo více zákonů, které vyžadují přístupnost. U nás v rámci transpozice evropské směrnice, tzv. European Accessibility Act, nabude 28. června 2025 účinnosti nový zákon o požadavcích týkajících se přístupnosti některých výrobků a služeb.
Zjednodušeně řečeno se tento zákon vztahuje mimo jiné i na všechny e-shopy, ať už na webu nebo v mobilní aplikaci, které poskytují produkty a služby spotřebitelům v zemích EU. Výjimku podle zákona mají mikropodniky, tedy firmy s méně než deseti zaměstnanci a obratem menším než dva miliony eur (přibližně 50 milionů korun). V případě nesplnění požadavků na přístupnost může Česká obchodní inspekce udělit pokutu do výše deseti milionů korun.
Možná si říkáte: Náš e-shop už je určitě přístupný. Pravděpodobně tomu tak ale není.
Přečtěte si celý obsah zdarma
Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail