🌟 NOVÉ ČÍSLO MAGAZÍNU EXEC 🌟

Menu
exec 20

Naši e-commerce si rozvracet nenecháme

Čínská tržiště jako Temu mění pravidla hry v e-commerce, ale jejich úspěch přináší i zásadní otázky – za jakou cenu? Petra Stupková ve své úvaze rozebírá, jak jsou evropské standardy spotřebitelské ochrany, bezpečnosti výrobků a regulace dat často obětovány ve jménu nízkých cen.

Temu je pro zlost. To bývá časté zvolání e-shopaře v Evropě. Dělají čínští soudruzi jen po čertech dobrý byznys, nebo platíme za nízkou cenu víc, než si dovedeme připustit?

Škála hodnot, které je spotřebitel ochoten bez mrknutí oka obětovat na tržištích tohoto typu, zůstává pestrá. Sdílí své osobní údaje bez zákonných záruk, vzdává se svých spotřebitelských práv i tam, kde to ze zákona není možné, ochotně ignoruje zásahy do cizích značek a důvěřivě spoléhá na bezpečnost materiálů. V sázce nejsou jen zanedbané GDPR papíry, ale i rozsáhlý nezákonný monitoring uživatelského chování Evropanů a dovoz mnohdy až nebezpečného zboží. Evropští e-shopaři svorně adorují vysokou úroveň pracně vybudované e-commerce. Současně ale nadávají na regulaci, kterou nechtějí dodržovat, jelikož je to drahé, nekonečně nudné a strašně nesexy.

Na druhé straně by právě ta samá regulace mohla být užitečnou zbraní ve strategické hře o zaplavení EU produkty i servisem, jejichž kvalita je eufemisticky řečeno diskutabilní. V rámci priorit do roku 2024 vyprodukovala Evropská komise předpisy, kterými se jako červená linka táhne jeden a tentýž motiv – pojďme si zachovat kvalitu. Jedním příkladem za všechny je nařízení GPSR. Nařízení platí už od 13. prosince 2024 a dopadá na celý distribuční řetězec s cílem zajistit větší bezpečnost výrobků. 

Nejvíce povinností mají sice výrobci, ale zapotí se i dovozci do EU. Regule dopadnou také na malé obchodníky na online tržištích a na online tržiště samotná. Ta si už nemohou mýt ruce a tvrdit, že obchod pouze zprostředkovala. Nepomůže ani sídlo mimo EU. Oprávnění udílet pokuty nemá jeden přetížený úřad, je jich celá řada. Přitom pro ty hráče, kteří jsou skutečně součástí vyspělé e-commerce, bude plnění limitů nařízení piece of cake. Chopí se e-commerce nové legislativy jako mocné zbraně k ochraně svých zájmů, nebo bude energii investovat do boje proti ní?

PDF celého čísla ke stažení