🌟 NOVÉ ČÍSLO MAGAZÍNU EXEC 🌟

Menu
exec 20

Digitalizaci koupelen se lidi posmívají. Nerozumí, o čem je

Tomáš Vala, CEO skupiny SIKO, v rozhovoru pro exec popisuje, jak firma prošla rozsáhlou digitalizací, která ovlivnila nejen e-shop, ale i prodejny a zákaznický servis. Díky akvizici francouzského e-shopu Livea a expanzi do Německa se SIKO stává silným hráčem i na evropském trhu. Vala také mluví o důležitosti adaptability v retailu, efektivnější logistice a plánech na další růst.

Tomáš Vala vede skupinu Siko deset let a během této doby fungování prodejce koupelen a kuchyní výrazně zdigitalizoval. Mnohamiliardová firma navíc dále roste a rozkračuje se po Evropě i díky akvizici francouzského e-shopu Livea. Kromě digitalizace a expanze Vala v rozhovoru pro exec mluví i o číslech v byznysu, důležitých funkcionalitách a obecně o budoucnosti oboru.

Tomáš Vala je od roku 2015 generálním ředitelem firmy SIKO KOUPELNY & KUCHYNĚ. Tento retailer s vybavením pro koupelny, kuchyně a interiér dosahuje obratu 6 miliard korun, provozuje přes 50 prodejen a má 1000 zaměstnanců. V roce 2020 získal Vala ocenění Vizionář roku v soutěži Manažer roku. Jeho angažovanost se promítá i na LinkedIn, kde patří mezi TOP 10 nejvlivnějších ředitelů v Česku.

Rozhovor děláme v Domě Radost na pražském Žižkově. Kupovali jste ho kvůli tomu, že je obložen kachličkami? 

To bylo rozhodující kritérium, jestli ho koupit, nebo ne. (smích) Je to 90 let starý dům, první mrakodrap v Praze, obložený kachličkami od společnosti Rako – na fasádě můžete sem tam najít kachličku, kde je letopočet a jejich logo. A Rako je náš největší dodavatel, my jsme jeho největší zákazník. Spolupráce s nimi je vstřícná, na jejich straně 20 let pracují stejní lidé, ve vztazích mezi námi panuje rodinná atmosféra. Ze strategického pohledu jde pro nás o běžnou diverzifikaci portfolia.

Digitalizace miliardového byznysu

Jako skupina Siko jste prošli rozsáhlou digitalizací a stihli jste to ještě před covidem. Co bylo impulsem, abyste s ní začali?

Je klíčové sledovat, co se děje okolo nás ve světě, nejen v rámci našeho oboru, ale celkově. Někdy v roce 2007 jsem začal číst odbornou byznysovou literaturu, jako jsou Globální samoobsluha – Jeff Bezos a věk Amazonu od Brada Stona nebo Cesta k vítězství od Jacka Welshe z General Electric, ale i Exceptional Organizations od Salima Ismaila a Scaling Up od Verna Harnishe. Tyto knihy mi otevíraly oči a chápal jsem, že buď se začneme měnit a přizpůsobovat tomu, co se na trhu děje, anebo budeme pohlcení konkurencí, která sem dřív nebo později ze Západu dorazí. Zajímavé je, že žádná velká zahraniční konkurence do našeho segmentu nedorazila právě proto, že je zde naše pozice tak silná. 

Takže v zahraničí působí hráči, kteří jsou na velkých trzích, ale do Česka nejdou?

Přesně tak, co se týká offlinu. V onlinu tady konkurence je, ale není tak velká. Například Amazon tady není domestikovaný.

Co všechno obnášela digitalizace v případě vaší firmy?

Když řeknu, že digitalizujeme koupelny, tak se tomu lidi posmívají a moc nerozumí, o čem to je. Ale my jsme skutečně zdigitalizovali naprostou většinu procesů, které ve firmě jsou. Prioritně jsme začali s procesy ve vztahu k zákazníkovi, v digitalizaci interních procesů ještě máme poměrně velké rezervy.

Podívejme se tedy na digitalizaci ve vztahu k zákazníkům.

Obchodních kanálů máme hodně – prodáváme 10 tisíc koupelen do developerských projektů ročně, máme obrovský e-shop. Máme řemeslníky, kteří k nám jezdí se svými maloobchodními zákazníky vybírat koupelny, poskytují služby navíc a zároveň požadují lepší ceny… Je to skutečně omnichannel se vším všudy – od propojení e-shopu s kamennými prodejnami a informacemi ze skladu, propojení v tvorbě grafických návrhů, logistice a dodání montáže až po reklamace. Bylo důležité všechny tyto věci sjednotit.

Co bylo při zavádění digitalizace těžší, zvládnout implementaci všech systémů, anebo změnit mindset lidí? 

S mindsetem nám pomohl covid, od té doby toto není třeba řešit. Lidé ve firmě vnímají, jak je digitalizace důležitá, a přímo to vidí – když máme problém s výkonem na webu, což se nám stalo loni na jaře, ovlivňuje to i návštěvnost prodejen. Jsou to spojené nádoby.

Co se týká nástrojů, to jsme obrovsky podcenili. Mysleli jsme si, že nám postačí krabicové řešení, všichni nám slíbili, že bude do tří měsíců nainstalované…a pak jsou z toho tři roky,  máte pocit, že jste pořád na začátku, a místo toho, abyste ladili třešničky na dortu, pořád řešíte jen core systém. To je pak prostě stresující…

… a přitom už to stálo obrazně řečeno 50 milionů, že ano?

Přesně tak, takže už to přece nevypneme! (smích) Teď ale vážně, je to opravdu složité. Často v tomto kontextu zmiňuju Amarův zákon: lidé mají tendenci přeceňovat vliv technologie v krátkodobém horizontu a podceňovat její vliv v dlouhodobém horizontu. A je jedno, zda jde o digitalizaci nebo o cokoliv jiného, co se ve společnosti děje. V tomto jsme hrubě podcenili odhady a až trojnásobně jsme se termínově netrefili.

Narážíte na někoho konkrétního? 

Myslím tím všechny, nedá se říct, že by to byla chyba jednoho dodavatele. 

Jak vlastně plánujete rozvoj IT?

Přečtěte si celý obsah zdarma

Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail

PDF celého čísla ke stažení