Dedoles: Vyprodávat zboží je v krizi neudržitelné, zaměřte se na jednotkovou ekonomiku
Vypráví Ján Cifra, ředitel, Dedoles
- 2022: Tržby 60 milionů eur, ztráta 10 milionů
- 2023: Tržby 40 milionů eur, ale vykázaný zisk
Background & problém
Dedoles se během pandemie dostal do velké růstové křivky a uvěřil, že to tak bude pokračovat pořád. Firma si dělala plány na obrat 150 i 200 milionů eur, přičemž e-shop musí s ohledem na takový záměr nejdřív nakoupit zboží, aby je pak mohl prodávat. V roce 2021 to směřovalo k obratu 90 milionů, a i když pořád šlo o silný růst, nastal problém, protože rozdíl oproti plánu jsme nedokázali dohnat.
Kdyby firma tehdy místo dalších zásob investovala do lepších predikcí prodejů, dokázala by tomu stavu předejít. Dedoles měl počítat s tím, že jednou pandemie skončí, a měl více budovat infrastrukturu, jako jsou systémy, procesy, kontrolní mechanismy. Kvůli jejich absenci se po opadnutí poptávky neměl o co opřít.
Co bylo nutné řešit jako první
Když padají tržby, je nutné sledovat jednotkovou ekonomiku. Management se místo toho podíval na fixní náklady a škrtal je (což by asi bylo nutné udělat tak či tak) a snažil se udržet objem prodejů a cashflow. Jenže hodně zboží se vyprodávalo pod jednotkovými náklady, což nevychází ekonomicky, a zároveň se kvůli nedostatečným predikcím nakupovalo hodně zbytečného zboží – například pantofle s růžovým pelikánem ve velikostech 46 až 49 máme pořád na skladě, a to drželo hotovost na skladech.
Je to těžké, Dedoles udělal v krizi zkratové rozhodnutí a snažil se zboží rychle vyprodávat, aby měl na výplaty. Jenže v takovém případě se vyprodají zásoby a pak už není co prodávat, což je neudržitelné. Když jsem nastoupil, naopak jsme všechno zboží o deset procent zdražili. Znamenalo to pokles tržeb, ale jednotková ekonomika se zlepšila, a díky tomu jsme již loni byli EBITDA profitabilní. Máme zdravější ekonomické základy, a tedy i prostředky, které můžeme investovat do dalších příležitostí a růstu.
Kroky k dlouhodobé udržitelnosti byznysu
Nemůžeme se vyprodávat, všechna rozhodnutí musíme dělat s rozumem. Nedávno jsme udělali také odpis zboží v hodnotě 1,2 milionu eur. Přestože je to majetek věřitelů, my jej neumíme prodat. I když se takové zboží nekazí. Protože pokud se na e-shopu zaměříme na odbyt těžko prodejných věcí ve slevách, tak nebudeme lidem zobrazovat kousky, u nichž víme, že se prodávají dobře i bez slev s plnou marží. Tak vznikají náklady ušlé příležitosti a propustnost webu, zákazníků i skladů je omezená. I když jsou taková rozhodnutí náročná, pro udržitelnost byznysu jsou naprosto zásadní.
Největší poučení, bez čeho firma nepřežije
Přečtěte si celý obsah zdarma
Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail