I když máme na českém a slovenském trhu poměrně hodně příležitostí vzdělávat se v oblasti UX a CRO, spousta e-shopů, včetně těch velkých, dělá stále stejné, základní chyby, kvůli kterým mají zbytečně malý konverzní poměr. Často se zaměřují na složité funkce, jako jsou personalizace, komplexní věrnostní programy, průvodce výběrem produktu, vlastní aplikace a větší projekty. Opomíjejí přitom témata jako použitelnost, dodržování webových standardů, důvěryhodnost či přehledný design. Přinášíme přehled těch nejdůležitějších chyb – mnohem více se dozvíte v checklistu, který si můžete stáhnout přes QR kód na konci článku.
Důležité téma na začátek a jeden příklad za všechny:
Na e-shopu s kosmetikou denatura.cz jsme vylepšili základní popis produktu a vyhodnocovali jsme, jaký vliv to bude mít na konverzní poměr. Doplnili jsme příznaky, které produkty řeší, důležité informace jsme napsali tučně a přidali jsme výpis nejdůležitějších vlastností. Při uživatelském testování jsme totiž viděli, že testující hodně scrollovali a četli, což bylo způsobeno tím, že jsme měli důležité informace příliš nízko na stránce. Výsledkem byl velký skok konverzního poměru, úprava nám přitom nezabrala moc času ani nás nestála moc peněz. Takto bychom měli uvažovat nad optimalizací e-shopu vždy – je potřeba mít vyřešené základy a quick wins, než se pustíme do velkých úkolů.
Google změnil ve velkém pravidla hry
V září 2023 proběhl velký update Google, po kterém se vyhledávač začal více zaměřovat na čitelnost obsahu. Vyplývá z toho několik pravidel, která bychom měli dodržovat. Bohužel neznáme přesně všechny faktory, které ovlivňují hodnocení webu z pohledu Google, a nikdy je vědět nebudeme. A neexistuje ani veřejný seznam nebo oficiální dokumentace. Naštěstí se někdy dostaneme k uniklým informacím a také máme důvěryhodné zdroje.
Prvky uvedené níže mají vliv jak na hodnocení skóre kvality vstupní stránky, tak i na hodnocení celé domény. Mají tedy vliv jak na SEO a pozice, tak i na výkon. Všechny prvky jsou pak podrobněji rozepsané v checklistu jako úkoly.
1. Čitelnost obsahu má vysokou prioritu
Pokud máte na e-shopu obsah, který je špatně čitelný, například je psaný šedým písmem na šedém pozadí, může vám za to Google dávat minusové body. Jde mu o to, aby byl obsah dobře čitelný za každých podmínek, i když máte na mobilu snížený jas a ještě vám na něj svítí sluníčko. Příkladem špatného zpracování je tato ukázka:
Přečtěte si celý obsah zdarma
Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail