Proč je řešení Balíkobotu jedním z nejvyužívanějších pro přenos dat o zásilkách k dopravcům? Nejen o tom jsme mluvili s Martinem Šauerem, spoluzakladatelem a ředitelem firmy.
Balíkobot letos oslavuje deset let od založení. Jak vlastně služba vznikla?
Jedním ze spoluzakladatelů Balíkobotu byl v roce 2014 Martin Kasa, který se již v té době soustředil na vznik e-shopu Pilulka.cz. Při té příležitosti bylo nutné napojit jeho správu na systémy dopravců, aby tisk štítků a přenos dat o zásilkách probíhal rychle a efektivně. Což ovšem vyžaduje poměrně velké investice do IT a vývoje, jaké si menší a střední e-shopy obvykle nemohou dovolit. Proto vznikl Balíkobot, který poskytl menším e-shopům automatizované napojení na dopravce bez nutnosti investovat velké peníze.
Jak to funguje z pohledu klienta?
Služba je navenek velice jednoduchá. E-shop obdrží objednávku od zákazníka a přímo ve své administraci klikne na tlačítko, které vygeneruje přepravní štítek a zabezpečí přenos dat k dopravci. Současně s tím se zkontrolují a přenesou potřebná data, jako je adresa zákazníka, typ služby apod. Správce e-shopu tak nemusí chodit do systému dopravců a data tam manuálně vkládat nebo riskovat chyby při různých importech.
Zní to jednoduše. Jak je to nastaveno uvnitř?
Balíkobot agreguje napojení na 35 lokálních i mezinárodních dopravců a stovky jejich služeb. Toto napojení je pak integrované uvnitř e-shopových a ERP systémů přímo v modulech, kde probíhá obsluha objednávek nebo expedice. Na pozadí samozřejmě běží velké množství procesů a validací.
Jakou hodnotu služba e-shopům poskytuje?
Z pohledu menšího e-shopu, který má desítky či stovky objednávek měsíčně, jde zejména o úsporu času při expedici. Díky mnoha validacím snižuje naše řešení počet vratek z důvodu chybných dat, což také přímo a pozitivně ovlivňuje zákaznickou spokojenost e-shopu (například Ověřeno zákazníky), a tím i tržby.
Druhou výhodou je poskytování trackingu a automatická změna stavů objednávek. Správce e-shopu tak může aktivně monitorovat stav zásilky až po její převzetí zákazníkem. Logistika je v současnosti velice rychlá, rozvoj boxů a výdejních míst ale také zkracuje lhůty pro vyzvednutí zásilky. To je důvod, proč se e-shopy nyní více zaměřují na monitoring pohybu zásilek. Mohou svého zákazníka případně urgovat, aby na zásilku v boxu či na výdejním místě nezapomněl.
Využívají vaše řešení i větší e-shopy?
Ano, a nejde jen o e-shopy, ale i o expedienty v oblasti výroby či B2B distribuce, bez které by e-commerce také nefungovala. Pro větší e-shopy znamená Balíkobot značnou úsporu lidských kapacit ve skladu, jež se mohou pohybovat v řádu stovek tisíc až milionů korun ročně. Naši největší klienti expedují více než 100 tisíc zásilek měsíčně. Pro nás to znamenalo domluvit se na integraci našeho řešení i ve složitějších podnikových systémech (např. Helios, Abra, SAP, K2 a další). Jinak bychom tyto zákazníky nemohli obsloužit.
Důležitá je také naše technická podpora, protože logistika není statický obor. Denně se může stát řada věcí a při přenosu dat je důležité udržovat partnerství se všemi články řetězce, aby se případné problémy řešily co nejrychleji – tedy ve prospěch koncového zákazníka.
V roce 2022 koupila Balíkobot Heureka Group. Jaké to je, pohybovat se najednou v prostředí velké společnosti?
Přečtěte si celý obsah zdarma
Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail