⭐️ NOVÝ magazín EXEC #19 je tady – přečtěte si exkluzivní obsah ⭐️

Menu
EXEC 19

Jak to vidí B2B hráči

Čtyři zástupci zdejšího B2B trhu přibližují, jak vnímají B2B e-shop, své výsledky i strategické plány. Přečtěte si pohled firem Climax, Jablotron, Testo a Q-elektrik a udělejte si obrázek o současném stavu B2B e-commerce v Česku.

Respondenti

  • Filip Šimara, Vedoucí divize – Prodej, CLIMAX (výrobce vnitřního i vnějšího stínění)
  • Petr Němeček, marketingový ředitel, JABLOTRON GROUP a.s. (výrobce zabezpečovací techniky)
  • Martin Moc, Digital Marketing Manager, Testo (výrobce přenosných a stacionárních měřících řešení)
  • Martin Ježek, technik správy majetku, Q-Elektrik (velkoobchod s elektroinstalačním materiálem,
    klimatizacemi, tepelnými čerpadly, fotovoltaikou a neželeznými kovy)

Kdy jste spustili (B2B) e-shop?

CLIMAX: 2006
JABLOTRON: Současná verze e-shopu je v provozu od roku 2020.
TESTO: 2015
Q-Elektrik: V říjnu 2023.

Jaký je největší přínos e-shopu?

CLIMAX: Jednoznačně rychlost a jednoduchost objednání pro zákazníky. Systém je zároveň komplexní, takže zákazníci dokážou spravovat prakticky veškerou agendu, včetně nabídek, objednávek, marketingových a technických podkladů, přímo z e-shopu, a to 24 hodin denně. Směrem k nám do firmy je pak velkým přínosem, že velkou část zakázek nemusíme přepisovat a automaticky a bez úpravy je dokážeme dostat přímo do výrobních strojů.
JABLOTRON: Relativně pohodlný nákup pro B2B partnery.
TESTO: Zvýšení dostupnosti produktů pro zákazníky, kteří mohou nakupovat kdykoli a odkudkoli, což výrazně zvyšuje pohodlí a spokojenost. Navíc online prodejní kanál snižuje provozní náklady spojené s kamennými obchody, což nám umožňuje investovat více do marketingu a vývoje produktů. Důležitým přínosem je získávání cenných dat o chování a preferencích zákazníků, která nám pomáhají lépe cílit marketingové kampaně, optimalizovat nabídku produktů a zlepšovat zákaznickou zkušenost. Celkově e-shop výrazně přispívá k našemu obratu, efektivitě a schopnosti rychle reagovat na měnící se podmínky trhu.
Q-Elektrik: Největším přínosem je e-shop v roli „online katalogu“ pro zákazníky. Mohou si kdykoliv (na stavbě, na dovolené) hned prohlédnout zboží, najdou zde cenu (každý zákazník má u nás určený rabat, který se propisuje na jeho profil, takže každý vidí své ceny), přesný skladový stav na konkrétních pobočkách a technickou dokumentaci k jednotlivým druhům zboží. E-shop je pro nás investice do budoucna. Jakmile budou do oboru přicházet mladší generace, bude pro ně připraveno příjemnější prostředí než klasické objednávání přes e-mail.

Jak důležitý je pro vás online prodejní kanál? Kolik procent obratu e-shop dělá?

CLIMAX: Loni jsme přijali 97 procent všech příchozích zakázek přes e-shop.
JABLOTRON: Přibližně 50 procent.
TESTO: Přibližně 5 až 10 procent celkového obratu.
Q-Elektrik: Pod 3 procenta zcela určitě.

Je se měnil poměr v předchozích letech a jaký očekáváte vývoj do budoucna?

CLIMAX: Před pěti lety jsme přijímali 86 procent zakázek přes e-shop, do budoucna chceme toto číslo ještě navýšit. Ačkoliv prakticky už dnes téměř všechny zakázky přijímáme přes e-shop.
JABLOTRON: Poměr je přibližně stejný – na jednu stranu je zde mírný růst, na druhou stranu Jablotron generuje zisky i prostřednictvím jiných produktů a služeb, které nejsou navázané na e-shop.
TESTO: V posledních letech jsme zaznamenali růst podílu a očekáváme, že tento trend bude pokračovat, zejména s narůstající digitalizací a posunem zákazníků směrem k online nákupům.
Q-Elektrik: Jelikož nemáme B2B e-shop ani rok, tak toto zatím nedokážeme hodnotit. Co se týče vývoje, zájem narůstá, ale přesný poměr nelze říct. Bude ovlivněný nejen vývojem trhu, ale také tím, zda-li bude e-shop vyhovovat současným zákazníkům, což vzhledem ke krátké době fungování ještě nedokážeme říci. Navíc mnoho zákazníku opravdu e-shop využívá jako katalog a ze zvyku posílá objednávku e-mailem, takže nelze určit účinnost našeho B2B e-shopu.

Jaký je podíl na obratu ze zahraničí?

CLIMAX: Export činí 60 procent.
JABLOTRON: Nejvýznamnější trhy jsou pro nás Česko a Slovensko, kde generujeme 40 procent. Exportní trhy jsou pro nás velkou výzvou (s ohledem na různé normy a legislativní požadavky, které musí výrobce zabezpečovacích systémů splňovat) a chceme svoji pozici vylepšovat.
TESTO: Nula procent, protože jako dceřiná společnost celosvětové působící mateřské společnosti operujeme pouze na českém trhu.
Q-Elektrik: Letos budeme spouštět B2B e-shop pro Slovensko.

Co vnímáte jako největší překážku ve zvyšování podílu online prodeje na obratu?

Přečtěte si celý obsah zdarma

Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail

PDF celého čísla ke stažení