Rohlík je supervlak, který jede na umělou inteligenci. A bude jenom zrychlovat
Matěj Kapošváry, Jiří Svoboda
Tomáš Čupr chce s Rohlíkem uspět napříč celou Evropou, umělá inteligence ve firmě zrychluje provoz a připravuje Rohlík na růst v těch nejnáročnějších trzích. Součástí jeho vize je i Pilulka, kterou směřuje od distribuce léků k personalizovanému zdraví a longevity.
Tomáš Čupr už celé roky dokazuje, že má výjimečný čich na velké trendy a díky svým firmám je vždy dokáže využít na maximum. České zákazníky už naučil nakupovat potraviny z velké části online a z Rohlíku vytvořil lovebrand i lokálního hegemona. Teď se dívá dál, rozšiřuje působení firmy v Německu, kde ale zákaznická psychologie funguje zcela jinak. Úplně novou dimenzi však jeho firmě dává umělá inteligence, která proniká hluboko do fungování provozu. Jen co Tomáš Čupr začal ve velkém implementovat AI agenty, už sleduje další rostoucí trend – longevity. Jeho smysl pro inovace je také důvodem, proč je jednou z exec e-commerce osobností roku 2025.
Tomáš Čupr je český podnikatel, který se proslavil jako zakladatel několika klíčových firem českého online byznysu. Po návratu z Velké Británie založil v roce 2010 Slevomat, následně v roce 2012 Dáme Jídlo a v roce 2014 spustil Rohlik.cz. Dnes fungující Rohlik Group se pod jeho vedením rozrostla do několika evropských zemí a stala se prvním českým jednorožcem, tedy firmou s hodnotou přes miliardu dolarů. V roce 2023 založil Čupr investiční společnost TCF Capital, která se zaměřuje na firmy v oblasti e-commerce, zdravého životního stylu a technologií. Mezi její klíčové akvizice patří většinový podíl ve společnosti Pilulka a startupu Macromo, čímž Čupr buduje ekosystém zaměřený na prevenci a personalizovanou péči o zdraví.
–
Klíčové body AI transformace
Na letošní konferenci WebExpo Tomáš Čupr představil klíčové body AI transformace v Rohlíku:
Rohlík využívá AI k transformaci interních procesů – například marketingové kampaně, které dříve vyžadovaly pět obchodníků a pět marketérů v každé zemi teď díky AI stojí pouhé 3 koruny.
Technická implementace AI není tak náročná jako přesvědčení týmu o jejích výhodách. Čupr proto vzal klíčové členy týmu do firem jako Google nebo Netflix, aby viděli AI v praxi.
Úspěšné nasazení AI vyžaduje moderní IT infrastrukturu. Rohlík investuje velké úsilý do její změny, včetně např. vlastního MCP (Model Context Protocol), aby umožnil rychlejší a efektivnější integraci AI agentů.
AI agenti v Rohlíku již neprovádějí pouze analýzy, ale přímo vykonávají úkoly, jako je generování obsahu, dohlížení na predikce, rozhodování o výběru sortimentu nebo programování.
Rohlík plánuje brzy spustit AI řízenou telefonickou podporu, která bude schopna vyřizovat hovory s lidskou intonací a empatií.
–
Nedávno jste oznámili výsledky Rohlíku v Česku za fiskální rok končící dubnem 2024. Vyrostli jste v něm o 25 % v obratu a vykázali 102 milionů korun zisk. Co byly hlavní důvody takových výsledků?
Stručně řečeno, neustále se zlepšující provoz. Hodně inovujeme, zvyšujeme profitabilitu každé objednávky, a díky tomu růst v Česku přispívá rovnou do zisku. Máme pozitivní jednotkovou ekonomiku a teď už je to rozjetý vlak, který se bude těžko zastavovat. Část zisků investujeme zpátky do zákazníků, něco v Německu, ale hlavní část jde právě na světově unikátní provoz.
Loni jste říkal, že z 50 tisíc nákupů denně byste chtěli ještě vyrůst na pětinásobek. Jestliže rostete o 25 % ročně, kam až se můžete v Česku dostat?
Myslím, že budeme stabilně v top pětce největších potravinových hráčů. To znamená, že budeme někde mezi 40 až 50 miliardami v tržbách za rok. Není důvod, proč by tomu tak být nemohlo. Nabízíme službu, kterou lidé chtějí, a zároveň dobré ceny. To je pro většinu zákazníků splněný sen.
Bojujete dnes spíš s dalšími online prodejci, nebo se zákazníkem, aby nakupoval online?
Dalších online prodejců není moc. Myslím, že jsme na obratu přidali víc, než je obrat naší konkurence. Takže skutečně je to spíš o tom, že si lidé zvykají na online.
Proč lidé nekupují potraviny online častěji? Jaké jsou hlavní bariéry?
Měníme zvyky, což nejde jen tak. Máme v Praze 20% penetraci, tedy každá pátá domácnost u nás nakoupí alespoň jednou za měsíc. To je brutální číslo, ale pracujeme s Gaussovou křivkou. Někdo na nové trendy naskočí rychle a někdo později a vlastně si nemyslím, že to jde pomalu. Šlo by to rychleji, ale je třeba říct, že náš marketingový rozpočet v Česku byl loni v jednotkách milionů korun. Neinvestujeme do něj, nevidíte nás v televizi ani na billboardech. Vyhráváme skvělou službou.
Nicméně je to i o provozu. Nepracujeme v modelu, kdy si člověk objedná jednu věc a druhý den mu jí doveze PPL. Každé SKU (=stock keeping unit, unikátní identifikátor používaný ve skladu, pozn. red.), které se u nás prodá, musí do hodiny projít celým systémem, včetně vlastní logistiky. To je jiná škálovací hra. I kdybych chtěl v Česku růst o 100 %, tak na to nejsem schopen najmout dostatek lidí. Takže radši budeme růst o 25 % bez marketingu, než tlačit a kazit zákaznickou zkušenost.
Mají šanci uspět v onlinu tradiční prodejci potravin?
Přečtěte si celý obsah zdarma
Pro odemčení exkluzivního obsahu prosím vyplňte e-mail
Pro stažení celého čísla prosím vyplňte váš e-mail.
Používáme cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Povinné Vždy aktivní
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Analytické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Reklamní
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.