Menu
EXEC 18

Datový insider II/III – Jak se mění nákupní chování zákazníků

Lidé v roce 2023 nakupovali online častěji než během pandemie a rostla i průměrná hodnota objednávky, naopak klesla obliba zahraničních e-shopů. Pohled na e-commerce trh nabízí studie APEKu. 

Hlavní zjištění 

  • Počet online zákazníků v uplynulém roce neklesal, po mírném propadu v roce 2022 vzrostl. Alespoň jednou za posledních 12 měsíců nakoupilo na internetu 92 % české internetové populace 15+, což představuje zatím nejvyšší podíl zákazníků od roku 2014.
  • Zkušenost s online nakupováním potravin má již více než polovina českých online zákazníků, meziročně však podíl zákazníků v kategorii potraviny a nealkoholické nápoje stagnoval. 
  • Nákup zboží a služeb pomocí mobilního telefonu je stále častější. S tím související „social commerce“, spočívající v prodeji přímo prostřednictvím sociálních médií a využíváním influencerů, se však v Čechách zatím příliš nerozvíjí.
  • Spotřebitelé oceňují pohodlí mobilních plateb, které využívá k placení stále více českých zákazníků, zejména těch mladých. Jejich druhou nejvíce preferovanou platbou je Apple Pay.
  • V roce 2022 došlo k převzetí Mall Group společností Allegro. Jako důsledek spojení významných značek lze pozorovat určité oslabení znalosti značky Mall a naopak růst povědomí o značce Allegro mezi českými zákazníky. 
  • Meziročně mírně vzrostl podíl těch, co při nákupu dávají přednost ekologickým výrobkům a značkám.

Přístup k tomuto obsahu je omezen

Pro zobrazení obsahu se musíte nejdříve přihlásit vyplněním e-mailu.

PDF celého čísla ke stažení