Menu
EXEC 18

Datový insider III/III – Tajemství rozvah a výsledovek TOP českých e-shopů

Zanalyzovali jsme finanční data 91 předních hráčů české e-commerce a retailu z let 2019–2022. Toto období bylo poznamenáno klíčovými událostmi jako jsou pandemie, zdražení energií, nárůst inflace a vypuknutí války na Ukrajině. Jak to ovlivnilo jednotlivé segmenty? A pečují firmy o své finanční zdraví? 

V analýze jsme se zaměřili na hospodářské výsledky a finanční situaci 91 firem, z nichž většina patří mezi vůbec největší tuzemské hráče, ať už online-first, nebo offline-first. 

88 z nich bylo součástí žebříčku Top 100 e-shopů od CzechCrunche. Zkoumáním rozvah a výsledovek identifikujeme klíčové faktory, které ovlivňují finanční výkonnost firem a poskytujeme hlubší porozumění dynamice e-commerce během významných tržních změn. 

  • Výběr firem dosahuje tržby v souhrnné výši 356 miliard Kč 
  • 57 firem (62 %) má primární zdroj tržeb online, zbývající offline 
  • 74 firem (81 %) má lokální původ (ČR a SR), pětina má zahraniční matku 

Analýza složená z pěti hlavních částí vychází z veřejně dostupných dat včetně rozvah, výkazů zisku a ztrát a daňových příloh společnosti bez rozlišení online a offline tržeb. Soustředili jsme se na roky 2019–2022, abychom posoudili adaptaci firem na pandemii a post-covidové období. Pokud účetní závěrky nebyly k dispozici (týkalo se pouze 30 % firem za rok 2022), použili jsme modelování založené na tržních trendech a historií firem, což nám umožnilo získat ucelený obraz o jejich finančním zdraví a výkonnosti. Výsledky jsme srovnali s růstem trhu, abychom získali přehled o trendech a výkonnosti v daných segmentech. 

Vybraní prodejci:

  • Auto: Nejlevnější PNEU, Pneumatiky, Ráj pneu, Autodíly CarDo, Mikona
  • Dětské zboží: 4KIDS, Lego, Sparkys, Dráčik
  • Drogerie a kosmetika: Bezvavlasy, DM, ELNINO, Teta Drogerie, NOTINO, Vivantis
  • Dům a zahrada: Bauhaus, Baumax, Hornbach, Kamody, Obi, Siko
  • Elektronika: CZC, Datart, Electro World, Emos, ExaSoft, Megapixel, Mironet, Mobil Pohotovost, OKAY, ONLINESHOP, Originálky, Philips, Robotický vysavač, Smarty, TSBOHEMlA, Apple
  • Generalista: Eva, Alza, Mall, Patro
  • Knihy a volný čas: Booktook, Knihy Dobrovský, Luxor, Megaknihy, Kytary, Růžový slon, Erotic city
  • Lékárna: Alensa, Benu, Dr. Max, Lékárna, Pilulka
  • Móda: Astratex, Baťa, Bibloo, Dedoles, Factcool, H&M, Nike, Reserved, Tchibo, Zara
  • Nábytek, home & deco: 4home, Bonami, decoDoma, Ferenčík, Svět svítidel, IKEA, Jysk, Tescoma, Rodinné balení, Sconto
  • Petfood: Super zoo, Spokojený pes, Baron
  • Potraviny: Košík, Rohlík
  • Sport: 4Camping, A3 Sport, Leader Fox, Schindler, Adidas, Decathlon, GymBeam, Sportisimo, Top4Running
  • Zdravá výživa: Aktin, Mixit, Grizly, Fitness007

Analýza tržeb

V první části analýzy klademe důraz na tržby a srovnání růstu příjmů během pandemie i změny, které nastaly v období po pandemii. Tato data poskytují poznatky o odolnosti a přizpůsobivosti trhu, trendech i potenciálních příležitostech pro budoucí růst. Údaje jsou klíčové pro pochopení současného stavu trhu a jeho budoucí trajektorie.

Přístup k tomuto obsahu je omezen

Pro zobrazení obsahu se musíte nejdříve přihlásit vyplněním e-mailu.

PDF celého čísla ke stažení